2012. október 16., kedd

Mire használjuk okostelefonjainkat?-egy Index felmérés rávilágít a valóságra

Az Index hírportál 2012. szeptemberében ismét szükségét látta, hogy felmérje olvasói mobilhasználati szokásait.  A honlapon megjelent kérdőívet nagyságrendileg 20.000 olvasó töltötte ki. A felmérés eredménye természetesen nem reprezentatív, így nem lehet általános következtetések levonni a magyarországi mobilpiac helyzetét illetően. A kapott válaszok összesítése azonban így is érdekes, és számos dolgot tudhatunk meg belőle saját és társaink szokásairól.


Új telefont sokszor veszünk!- de vajon mit nézünk meg rajta?
A kérdőív készítői a használati szokások mellett arra is kíváncsiak voltak, hogy vajon milyen tényezők alapján választjuk ki az új készülékeinket. Az Index 2007-ben végzett már egy hasonló felmérést, akkor arra a következtetésre jutottak, hogy a legfontosabbak: a szépség, a nagy memória, a kis méret és az olcsóság. Nézzük mi a helyzet most! A grafikonon jól látható, hogy az elsődleges szempontok közé az operációs rendszer, az akku élettartama, a nagy méretű kijelző és a jó minőségű fényképező tartoznak. Meglepő, hogy az csupán a nyolcadik vásárlási szempontként jelenik meg.



Voltaképpen mire használjuk csodás készülékeinket?
Az Index munkatársai a válaszok kiértékelése előtt úgy vélték, hogy ugyanarra mint számítógépeinket. Az eredményekből pedig kiderült, hogy nem is nagyon tévedtek.
A kérdőív összetett volt, hiszen nem csak arra kereste a választ, hogy milyen alkalmazásokat használunk, hanem arra is, hogy milyen gyakran. Ezt figyelembe véve két különböző képet kapunk. Ha csak a naponta használt szolgáltatásokat nézzük, akkor arra a következtetésre juthatunk, hogy az emberek nem használják ki teljesen a telefonjuk adta lehetőségeket. Azonban ha már a havi felhasználást vizsgáljuk, azonnal láthatjuk, hogy rengeteg alkalmazást tudunk hasznosítani, csak éppen van olyan amit havonta csak egyszer-kétszer.
Érdekes eredményt hozhatott volna ha még azt is megvizsgálják, hogy milyen arányban használunk ingyenes és fizetős alkalmazásokat.

A naponta leggyakrabban használt alkalmazások az időjárás app; naptár, teendők, emlékeztető és a hírek, újságok olvasása. Ezek közül naponta többször is használjuk a hírolvasást; naptárt és emlékeztetőket; továbbá a levelezést. Hetente használt alkalmazások a fényképező; keresés térképen; navigáció. Ezeket plusz még a vidókat (YouTube, Indavideó) egy héten többször is használjuk. Havonta használt alkalmazások közül a  három legnépszerűbb: videokameranavigáció; keresés térképen. Havonta többször alkalmazottak: videokamera; navigáció; keresés térképen.

Soha vagy ritkán használt alkalmazások:
A soha kategóriát vezeti a fitnesz alkalmazás, majd ezt követi a mobilbank alkalmazás, a harmadik helyet pedig az árak összehasonlítását végző alkalmazás szerezte meg. Érdemes megvizsgálni azon alkalmazások körét is amelyeket használunk, de csak ritkán. Érdekességként kieemelném, hogy a havonta használt alkalmazások között vezető helyen lévő videokamera, itt is megjelenik, a következő a valutaváltó, majd a vásárlás. 



Operációs rendszerek harca
A felmérés arra is kíváncsi volt, hogy az Index olvasói melyik telefonos operációs rendszert részesítik előnyben. Itt is több vizsgálati szempontot állítottak fel. A legelterjedtebb a Google-féle Android. A nyílt Android népszerűsége a tanulók körében 61,49%, míg a dolgozók körében 64,4%. Az iOS-t azonban mindkét felhasználói kör hanyagolja: tanulók 23,6%-a, dolgozók 16,51%-a használja. 
Más képet kapunk azonban ha a vállalati ranglétra élén álló felhasználók telefonjait nézzük meg. Ebben a körben az Android 46,4%-on áll, és az iOS 35,2%-on. Ebben a szűk rétegben az Apple helyzete nagyon erős. Ha nemzetközi piacot nézzük egyértelműen a Android a nyerő, térhódítása megállíthatatlan tűnik.

Mennyit áldozunk telefonunkra?
A már említett 2007-es felmérés még azt mutatta, hogy a mobilpiac élén a Nokia és a SonyEricson álltak. Az eltelt öt év alatt azonban rengeteg változás történt. A mostani felmérés a következő eredményt hozta már: a vezető pozícióban a Samsung áll 29%-al, őt követi az Apple iPhone 22%-al, a Nokia 13%-al, Sony Ericson 11%-al, és HTC 10%-al.
Ha azt nézzük mennyit vagyunk hajlandóak kiadni egy új telefonért, egyértelműen az Apple nyeri a versenyt, ők viszik haza a legtöbb nyereséget. A többi vállalat ügyfelei már csak ritkábban hajlandóak 130-150 ezer Ft-nál drágábban telefont venni. Ezeknél a cégeknél az a jellemzőbb, hogy a vásárlók a középárkategóriás készülékek közül választanak.
Ez a félmérés természetesen nem tükrözi a sem a teljes magyarországi helyzetet, sem a nemzetközit. 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése